Dette nettkurset i velferdsteknologi og hverdagsmestring tar deg gjennom viktige temaer som alle ledere og medarbeidere i langtidshjem bør kjenne til. Nettkurset er på basisnivå.

Det anbefales at ledere legger til rette for at medarbeidere som tar nettkurset samtidig, kan diskutere innholdet etter at de har tatt kurset. Slike refleksjonsgrupper kan bidra til økt læringsutbytte, og i kursets ulike deler er det formulert spørsmål som det oppfordres til å diskutere med kollegaer. Før du går videre i kurset, ta kontakt med din leder for å avtale tid til å reflektere/diskutere med kollegaer etter at du har gjennomført kurset.

Kursets oppbygging og innhold:

DEL 1: Introduksjon

DEL 2: Hjelpefellen

DEL 3: Hverdagsmestring

DEL 4: Velferdsteknologi og andre hjelpemidler

DEL 5: Velferdsteknologi for beboere i langtidshjem

DEL 6: Roller og dokumentasjon

DEL 7: Lovverk og etikk

DEL 8: Suksessfaktorer


Når du har meldt deg opp til nettkurset kan du ta så mange deler du ønsker, avslutte, for så å starte der du slapp sist gang. Du får opp de ulike delene ved å klikke på Nettkurs i velferdsteknologi og hverdagsmestring på basisnivå på høyre side under innholdsfortegnelse.


Om dette kurset:

Målgruppen for dette nettkurset er medarbeidere i langtidshjem i Oslo kommune.


Læringsmålene for kurset er at du skal:

  1. Ha kunnskap om hverdagsmestring, samt benytte denne kunnskapen til å gi en god tjeneste som bygger på den enkeltes ressurser og hva som er viktig for beboerne

  2. Ha kunnskap om hvilken velferdsteknologi som brukes i langtidshjem

  3. Ha kunnskap om at kartlegging av beboers situasjon er avgjørende for valg av løsning/teknologi

  4. Ha forståelse for hvorfor velferdsteknologi er en del av tjenesten og forståelse for egen og andres rolle

  5. Fremme samarbeid på tvers av tjenester for å sikre god faglighet og deling av erfaringer

  




Nettkurset gir opplæring i de nye tjenestene fra helsenorge.no: Meldinger, avtaler og varsler.

Om dette kurset

Nettkurset gjelder for ansatte som bruker Gerica som sin elektroniske pasientjournal. Kurset kan brukes av ansatte i alle kommuner som har tatt i bruk funksjonaliteten i Gerica.

 

Mål for opplæringen: 

·         Lære om de nye tilbudene fra kommunene på helsenorge.no

·         Lære hvordan tjenestene fremstår for innbyggerne våre

·         Lære hvordan du håndterer meldinger

·         Lære hvordan du håndterer avtaler og avlysninger



Kursbeskrivelse: 

Kurset gir en innføring i de nye tjenestene fra helsenorge.no: Meldinger, avtaler og varsler. 

Kurset består av leksjoner med avsluttende quiz.

 

Forkunnskaper:

Du må ha kjennskap til bruk av Gerica.

 

Starte kurset / påmelding:

Trykk på knappen "Gå til påmelding" for å starte kurset. Du vil umiddelbart bli registrert som deltaker, og motta en e-post-bekreftelse.

 

Gi tilbakemelding:

Vi setter stor pris på tilbakemeldinger. Følg lenken under for å si hva du mener om kurset.

https://www.kslaring.no/mod/feedback/view.php?id=58561

 

Tekniske krav: 
Kurset fungerer på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner som har en nettleser av nyere dato slik at den støtter HTML5. Eksempel på nettlesere er Microsoft Internet Explorer versjon 9 eller nyere, Opera, Google Chrome og Apple Safari.

 


Om dette kurset

Kurset gir en grunninnføring i journalføring i Gerica via PC og LMP. 

Kurset består av skjermbilder fra Gerica og LMP telefoner og bør tas på PC med visning i fullskjermmodus for best mulig leselighet. 



Dette nettkurset i velferdsteknologi tar deg gjennom viktige temaer som alle nyansatte medarbeidere i helse- og omsorgstjenestene bør kjenne til. 

Kursets oppbygging og innhold:

DEL 1: Introduksjon
DEL 2: Hjelpefellen
DEL 3: Hverdagsmestring
DEL 4: Velferdsteknologi og hjelpemidler
DEL 5: Velferdsteknologi i Oslo kommune
DEL 6: Roller og dokumentasjon
DEL 7: Lovverk og etikk
DEL 8: Suksessfaktorer

Når du har meldt deg opp til nettkurset kan ta så mange deler du ønsker, avslutte, for så å starte der du slapp sist gang. Du får opp de ulike delene ved å klikke på Nettkurs i Velferdsteknologi for nyansatte på høyre side under innholdsfortegnelse.

https://youtu.be/yubPePsitHY

Om dette kurset

Målgruppen for dette nettkurset er nyansatte medarbeidere i helse- og omsorgstjenestene i bydelene og helsehusene i Oslo kommune. 

Hovedmål er at du skal:

  • ha kunnskap om hverdagsmestring, samt benytte denne kunnskapen til å gi en god tjeneste som bygger på den enkeltes ressurser og hva som er viktig for innbyggerne 
  • ha kunnskap om hvilken velferdsteknologi som brukes i Oslo kommune og kunne identifisere brukere til velferdsteknologiske løsninger som underbygger mestring 
  • ha forståelse for hvorfor velferdsteknologi er en del av tjenesten og forståelse for egen og andres rolle 
  • fremme samarbeid på tvers av tjenester for å sikre god faglighet og deling av erfaringer
  



Om dette kurset

Målet med kurset er å sikre at ansatte og ledere følger lovkrav ved oppfølging av bruker. 

Kurset er grunnleggende og retter seg mot ansatte som dokumenterer og ledere med ansvar for tjenesten. 

I dette kurset lærer du hvordan du kan bruke tiltaksplanen som et hjelpemiddel for å

  • fylle lovkravene til dokumentasjon, brukermedvirkning og kontinuitet i oppfølgingen av bruker
  • dokumentere den systematiske oppfølgingen av bruker (tre faser: kartlegge og planlegge, gjennomføre og dokumentere, evaluere og justere).
  • jobbe kontinuerlig med forbedring av tjenestene til brukere

Du vil også lære deg hvordan du praktisk oppretter tiltaksplanen skritt for skritt. 

Kursets oppbygging og innhold

Kapittel 0: Introduksjon
Kapittel 1: Faglig grunnlag
Kapittel 2: Opprette tiltaksplan i Gerica
Kapittel 3: Evaluere tiltaksplan i Gerica
Kapittel 4: Læring og forbedring

Kapittel 5: Epilog

Når du har meldt deg på nettkurset kan du ta så mange kapitler du ønsker, avslutte, for så å starte der du slapp sist gang. Du får opp de ulike delene ved å klikke på Tiltaksplan i Gerica- veien til systematisk oppfølging på høyre side under innholdsfortegnelse.

Etter endt kurs

  • har ansatte og ledere tilstrekkelig kunnskap om tiltaksplan som verktøy og kunnskap om egen rolle i utarbeidelse og oppfølging av tiltaksplan
  • ser ansatte og ledere verdien i å jobbe planmessig og systematisk med dokumentasjon
  • tar ansatte i bruk og jobber systematisk med tiltaksplan til alle brukere
  • ser ledere verdien av å følge opp arbeidet med tiltaksplaner gjennom internkontroll
Kurset tar ca. 1,5 time å gjennomføre.

Kreditering:
Innholdsproduksjon: Anne Marit Rennemo, Benedicte Østen, Elin Agasøster, Heidi Strömborg Sand, Karoline Borg, Liv Width, Comte Bureau AS v/ Margaret Sripo Sanner og Victoria Hovland. Assistanse: Line Haugnes, Lene Haus, Geir Bremer og Trygve Hagen.


Dette er et nettkurs i bruk av Digital innbyggerdialog mellom Helsenorge og Helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Kurset vil gi deg kunnskap for å ha en trygg og sikker dialog med innbygger. 

Fagområde: 
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Målgrupppe: 
Alle ansatte i Helsestasjons- og skolehelsetjenesten 

Læringsmål: 
Etter fullført kurs skal du ha en forståelse av de nye funksjonene for innbyggerdialog på Helsenorge. Hvordan det ser ut for bruker på Helsenorge, og hvordan man gjennomfører digital dialog og timeavtaler i fagsystemet.

Metodikk, gjennomføring:

Gjennomgang av grunnleggende funksjoner i bruk av digital dialog og timeavtaler. 

Starte kurset / påmelding:
Trykk på knappen "Gå til påmelding" for å starte kurset. Du vil umiddelbart bli registrert som deltaker, og motta en e-post-bekreftelse.

Tekniske krav:
Kurset fungerer på datamaskiner, nettbrett og smarttelefoner som har en nettleser av nyere dato slik at den støtter HTML5. Eksempel på nettlesere er Microsoft Internet Explorer versjon 9 eller nyere, Opera, Google Chrome og Apple Safari.


Velferdsteknologi for ledere og ressurspersoner i velferdsteknologi i Oslo. Kurset består av fire deler: 

Modul 1: Velferdsteknologi i Oslo

Modul 2: Tverrfaglig kartlegging, vurdering og oppfølging

Modul 3: Ansvarsområder og oppgaver i økosystemet til velferdsteknologi

Modul 4: Endringsledelse og gevinstrealisering

Når du har meldt deg på kurset, kan du avslutte midt i kurset, for så å starte der du slapp sist gang. Du får opp de ulike delene ved å klikke på Velferdsteknologi - fordypningsnivå på høyre side under innholdsfortegnelse.

Om dette kurset

Målgruppe

Målgruppe for denne opplæringen er mellomledere og ressurspersoner innen velferdsteknologi i bydelenes tjenester. En ressursperson er fagpersoner i tjenestene i hjemmet som har et kartleggings- og oppfølgingsansvar i velferdsteknologi. Opplæringen retter seg først og fremst mot ressurspersoner med bachelorutdanning innen helsefag.

Mål

Hovedmål for opplæring på fordypningsnivå er at ressurspersoner og mellomledere i tjenesten skal

  • ha basiskunnskap om velferdsteknologisatsningen i Oslo og hvilke ansvarsområder og oppgaver de ulike virksomhetene har
  • ha kunnskap om hvordan endringsarbeid og forvaltningsoppgaver påvirker gevinstrealisering
  • ha kompetanse i tverrfaglig kartlegging og oppfølging av brukere som er aktuelle for velferdsteknologi
  • ha kompetanse i brukerinvolvering for å sikre god faglig vurdering og oppfølging av brukere som har velferdsteknologi med tjenester
  • ha ferdigheter i utførelsen av forvaltningsoppgavene
  • ha tilstrekkelig kompetanse og ferdigheter til å veilede kollegaer i oppfølging av velferdsteknologi 

Kreditering

Innholdsproduksjon: Karin Ø. Gabrielsen, Kristin Skrede, Tine Andersen, Marianne F. Kristoffersen, Siri Homelien (kursansvarlig), Comte Bureau AS v/ Margaret Sripo Sanner og Tore B. Bergh, OsloMet v/Anne Høiby. 

Assistanse: Elin Agasøster, Heidi S. Sand, Hanne Husaas, Svein Rune Bjørkmo, Sawsan Salim, Anne Lorentse Onarheim, Stine Berg, Katrine P. Sjøvaag, Randi Dahle, Vibecke Mathiesen, Karoline Engjaberg og Bjørn Inge Dalen.

Filmer: Kristin Skrede, Svein-Rune Bjørkmo, Åshild M. Lode, Thomas Lystad, Sawsan Salim, Johanne Kvisle, Mads Haakonsen og Waqas A. Amin, alle fra Bydel St. Hanshaugen.