1.2 Faggruppe i bærekraftig utvikling for 1.-4. trinn
Målgruppe |
Lærere som underviser på 1.-4. trinn |
Innhold |
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. Ved å bruke naturfag som overordnet tema, vil vi se på helheten og sammenhengene istedenfor å være fagspesifikke. Et eksempel på et overordnet tema er vann, som er avgjørende for liv og har hatt stor betydning for utviklingen av samfunnet vårt og plasseringen av byer og industri. Et annet er insekter, med fokus på pollinering, matproduksjon og artsmangfold. Målet med denne faggruppen er å øke bevisstheten om viktigheten av en helhetlig tankegang rundt temaer som er av stor betydning for en bærekraftig utvikling av samfunnet vårt og beskyttelse av det biologiske mangfoldet. I tillegg vil arbeidet i faggruppen gi inspirasjon og konkrete tips til undervisningen. I faggruppa legges det vekt på erfaringsdeling, og underveis vil vi både jobbe i grupper og samlet. Vi tar sikte på å dele og videreutvikle opplegg på samlingene, i tillegg til å gjennomføre praktiske øvelser. I løpet av faggruppeåret vil vi også gjennomgå bruk av roboten Lego Spike Essential. Det vil bli tips til bruk i undervisningen og undervisningsopplegg spesielt tilknyttet bærekraftig utvikling og søppelsortering. |
Tid |
Onsdagene
20.09.23 - 25.10.23 - 17.01.24 - 06.03.24 - 17.04.24 |
Sted |
Sophie Radich skole |
Ansvarlig |
Linda M. Smedbakken, Lillestrøm realfagssenter |
Påmelding |
KS Læring, frist 01.09.23 |