Trondheim kommune i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral tilbyr våren 2019 formidlingskurs til enheter i Trondheim kommune som ønsker å opprette hjelpemiddelkontakter.
Om dette kurset
25. april kl. 09.00 – 15.00
v/NAV Hjelpemiddelsentralen Trøndelag, Brøttemsv. 105
Tekniske hjelpemidler for personer med (lang)varig funksjonsnedsettelser
Trondheim kommune i samarbeid med NAV Hjelpemiddelsentral tilbyr våren 2019 formidlingskurs til enheter i Trondheim kommune som ønsker å opprette hjelpemiddelkontakter. Tidligere bestillerkurs går ut fordi ordningen er sterkt begrenset både ut fra hvem som fyller kravet til sertifisering og sortimentet som kan bestilles.
Formidlingskurset gir kompetanse til å kunne vurdere behov for hjelpemidler og bistå brukere med å søke om enklere og nødvendige hjelpemidler for å lette stell og pleie i eget hjem, og opprettholde søkers mulighet for mest mulig selvhjulpenhet.
Vi anbefaler at enhetene prioriterer minimum to deltakere på kurset, også de som fra før har bestillerstatus. Dette for å sikre kompetansen i enheten og kunne lære opp flere kollegaer i egen enhet. Med flere formidlere i kommunen kan vi opprettholde god flyt i pasientforløp og utskrivningsklare fra St. Olavs hospital og helsehus. Enhet for ergoterapitjeneste kan gi veiledning til hjelpemiddelkontaktene ved behov. Viser også til prosedyre.
Kriteriet for deltagelse på kurs er å ha gjennomført:
E-læring for grunnopplæring i hjelpemiddelformidling.
Anbefaler også å gjennomføre e-læring godkjenning senger og personløftere hjelpemidler. Hvert kurs tar ca en time å utføre.
Oversikt:
08.30 – 09.00: Registrering og kaffe
09.00: Velkommen
12.00 - 12.45: Lunsj, ta med egen matpakke (ikke mulighet for å få kjøpt mat)
15.00: Slutt
Kursinnhold:
NAV Hjelpemiddelsentral:
- Lovverk ved jurist
- Rutiner/formidlingsprosess eks. manuell rullestol v/Kundesenteret
Transport, reparasjoner, montering, servicetelefon v/Teknisk avdeling
Manuell rullestol:
- Måltaking
- Ulike typer rullestoler
Sittestilling i rullestol
Trondheim kommune:
Formidlingsprosessen i kommunen:
- Vurdere brukerbehov og bruksområder
- Aktuelle prosedyrer i kvaliteket
- Søknadsskriving
- Utlevering, montering og opplæring
- Retur av hjelpemidler
Beredskapsplan og servicetelefon.
Det er svært begrensede muligheter for parkering; oppfordrer til kollektiv transport.