Hva betyr det at en elev har autisme? Hvordan får man diagnosen? Hva bør vi vite? Hvordan kan vi tilpasse skolehverdagen best mulig? Hvorfor misforstår vi hverandre så ofte? Hvorfor hører ikke eleven når jeg prater? Hvorfor gjør ikke eleven det jeg ber han/henne om? 

Når vi får vite at en elev i klassen har en autismespekterforstyrrelse, vekker det mange spørsmål. Vi ønsker helst å hoppe rett til hva som hjelper - hvilke tiltak vi skal sette inn for at eleven skal ha det best mulig på skolen. Dette er naturligvis viktig, men før vi snakker om tiltak må vi forstå hva en autismespekterforstyrrelse er.


Om dette kurset

Kurset vil gi deg en grunnleggende forståelse for hva det vil si å ha en autismespekterforstyrrelse. Du vil få kunnskap om:

  • Hva er autisme? Hva vet vi om diagnosen? Vi oppklarer noen "myter" om det å ha autisme. 
  • Hva slags grunnleggende vansker kjennetegner autisme? Vi forklarer "de tre kjernevanskene" og utfordringer som mange med autisme strever med. Din oppgave blir å skille ut det som gjelder din elev eller den du kjenner med autisme. 
  • Hvilke fordeler har de med autisme? Hvilke ressurser kan vi spille på? Vi gir deg et innblikk i hva mange med autisme er gode til. 

Det er ikke alltid eleven som misforstår oss - vi kan også misforstå dem. I dette kurset vil du få noen tips og huskeregler som kanskje vil skape større forståelse mellom deg og eleven. Du vil også få noen råd om hva du kan gjøre for å skape oversikt, forutsigbarhet og en mer "autismevennlig" skolehverdag. 


Er dette kurset noe for meg?

Kurset er laget av Autismeteamet i Kongsberg. Vårt mandat er å hjelpe barnehager, skoler og andre kommunale instanser til å øke sin kompetanse vedrørende barn og unge med autismespektervansker. Dette kurset er i utgangspunktet rettet mot ansatte i skolen. Vi snakker om "eleven" og bruker eksempler fra skolehverdagen. Beskrivelsene og forklaringene som omhandler diagnosen gjelder imidlertid generelt for personer med autisme, uavhengig av alder. Kurset kan med andre ord være nyttig for andre kommunalt ansatte som møter barn, ungdom eller voksne med en autismespekterdiagnose. 


Bør jeg kjenne noen med autisme for å ta dette kurset? 

Det er ikke alltid vi vet at vi har en elev med autisme i klassen. Vi kan heller ikke se at en tilfeldig elev vi møter i gangen har autisme, men med litt forkunnskaper vil flere kunne gjenkjenne kjernevanskene når vi blir kjent med vedkommende - og kanskje stille seg spørsmålet om eleven kan ha en autismediagnose. Mye av den tilretteleggingen vi snakker om i dette kurset er overførbart til andre elever som har behov for tilpasset opplæring, og en del gjelder barn generelt. Vi pleier å si at det meste som fungerer godt for elever med autisme, kan være fint for andre elever, men ikke omvendt. 


Tidsbruk og kursbevis

Kurset tar ca. 45-60 min. På slutten av kurset vil du få noen spørsmål, slik at du får testet kunnskapen din, og et bevis for gjennomført kurs. 


Får du ikke tilgang til påmelding?

Kurset er foreløpig lukket for ansatte utenfor Kongsberg kommune. Ønsker du å ta kurset kan du kontakte kursansvarlig ved å trykke på "Send en melding" i margen til høyre, eller sende en mail til maia.kristoffersen@kongsberg.kommune.no. Skriv navn og hvilken kommune du tilhører. 

Sist oppdatert
09.07.2024
Forutsetninger
Ansatte i Kongsberg kommune
Produsert av
Kongsberg kommune
Tidsbruk
45-60 min
Læringsformat
Nettkurs
Deltakervurderinger
Beklager, men det er ikke mange nok som har vurdert dette kurset ennå.
Kursvurderinger