Om dette kurset
Saksbehandlere er ofte i vanskelige situasjoner der brukere og pårørende ikke er fornøyd med det bydelen forespeiler eller hvor møterelasjonen oppleves som krevende.
I dette kurset arbeider vi med kommunikasjon og kommunikasjonsteknikker opp mot forhandling og krevende møter. Kurset tar sikte på å lære deg verktøy og teknikker som kan gjøre vanskelige situasjoner lettere.
Forutsetning
Det forutsettes at deltakerne arbeider aktivt med saksbehandling av helse - og omsorgstjenester.
Formål
Arbeidsmessig utviklingskurs som tar sikte på å inspirere og motivere til gode kommunikasjonsferdigheter. Formålet er å sikre god dialog med søker ut fra den enkeltes søkers situasjon.
Målgruppe
Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen i Oslo kommune.
Mål
Etter endt kurs skal deltakerne ha:
- Økt kunnskap om kommunikasjonsferdigheter – teknikker og verktøy i samhandlingen med søkeren.
- Bli klar over egne muligheter i din kommunikasjon med andre.
- Økt kunnskap om hvordan du planlegger for et godt samhandlingsklima.
Innhold
Sette fokus på kommunikasjonsteknikker og verktøy, samt språk- og representasjonssystemer.
Oppmerksomhet mot egen og andres kommunikasjon i dialogen, både verbalt og non-verbalt.
Hvordan du planlegger samarbeidet i samhandlingen, og blir bevisst hvilke resultater du ønsker deg og hvordan de kan nås.
Det legges opp til at deltakerne skal gjøre personlige oppdagelser og erfaringer for å forbedre kommunikasjonsferdighetene sine i møte med søker.
Annet
Kurset er finansiert av sentrale midler og har derfor ingen kursavgift.
Det servers lunsj.
Gi beskjed dersom du ikke kan benytte plassen.