Helseetaten inviterer til kurs over to dager med fokus på samtaleteknikk og kommunikasjon for ansatte som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen i bydelene. Kurset vil bestå av forelesning, praktiske øvelser og erfaringsdeling. Det vil jobbes spesifikt med følgende hovedområder: Hvordan går dere frem når dere skal utforske brukerens situasjon? Hvordan får dere frem brukernes ressurser og motivasjon?
Om dette kurset
Dette kurset bygger på prinsipper, holdninger og ferdigheter i Motiverende intervju (MI). Ressursfremmende samtale er en kommunikasjonsform som kan benyttes i endrings- og motivasjonsarbeid for å fremme brukerperspektivet og mestring i hverdagen.
Formål
Målet med kurset er å bidra til at kursdeltagerne har kunnskap om metodikk som kan benyttes i samtale og i samarbeid med brukere ved utforming/revurdering av vedtak.
Målgruppe
Bydelens saksbehandlere inne helse- og omsorg
Kurset vurderes å tilhøre obligatorisk kompetanseplan 1 – grunnleggende saksbehandling
Kursholder/instruktør
Anne Høiby, OsloMet
Smittevern
Maksimum inntil 28 deltagere med min. 1m avstand.
Sted
Helseetaten, Storgata 51, 1.etg. Langøyene