Saksbehandling, kompliserte saker og klagesaker - videregående kurs
Sakene i helse- og omsorgstjenesten kan være krevende, og mange saker byr på komplekse problemstillinger både av juridisk, organisatorisk og faglig karakter.
Dette stiller store krav til saksbehandler og til saksbehandlingen.
I dette kurset i saksbehandling er det fokus på komplekse og vanskelige problemstillinger ved kartlegging av tjenestebehov, kompliserte partsforhold, endringer av eksisterende tjenestetilbud, brukermedvirkning, skjønn og forsvarlighet.
Vi går også nærmere inn på grunnprinsipper i helse- og omsorgsretten og klagesaksbehandling.
Forutsetninger
Det forutsettes at deltakerne har hatt opplæring og innføring i bydelenes rutiner for saksbehandling og elektroniske verktøy. Kurset bygger på grunnkurs i saksbehandling og generell praksis med forvaltning.
Målgruppe
Alle som saksbehandler vedtak etter helse- og omsorgslovgivningen.
Formål
Sikre at medarbeidere som arbeider med saksbehandling gjennomfører gode og riktige saksbehandlingsprosesser ut i fra den enkeltes søkers situasjon.
Mål
Deltakerne har grunnleggende kompetanse på følgende områder:
- kunne vurdere komplekse og sammensatte saker
- har kunnskap om klagesaksbehandling