Velkommen til kurs i forebygging og håndtering i arbeid med vold og trusler
Formålet med kurset:
Øke kompetansetrygghet og emosjonsregulering hos ansatte: Dette handler om å gi de ansatte verktøy og trygghet til å forebygge situasjoner der fysisk angrep eller trusler kan oppstå.
Håndtere situasjonen når den oppstår: Når utfordrende situasjoner inntreffer, er det viktig å kunne håndtere dem på en effektiv måte. Dette kan bidra til å begrense skade og konflikter.
Ivareta ansatte etter hendelser: Etter at en hendelse har skjedd, er det avgjørende å støtte de ansatte. Dette kan bidra til å redusere negative konsekvenser og gi dem nødvendig omsorg.
Ved å aktivt jobbe med kompetanseheving innen forebygging og håndtering av vold og trusler, kan vi bidra til å redusere omfang av vold, ved at fokuset er på forhold som kan være utløsende og som kan skape avmaktsfølelse for målpersonen.
Kilder som er benyttet i dette kurset:
- Lillevik, O.G. og Øien, L. (2014). Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon.
- Isdal, P. (2000) Meningen med volden.
- Isdal, P. (2018) Smittet av vold.
- McDonell, A. (2013) Håndtering av aggressiv atferd med lavaffektive tilnærminger
- Bakken, T.L (red.) (2020) Håndbok i miljøterapi. Til barn og voksne med kognitiv funksjonshemming
- Bakken, T.L. (2011) Samhandling med og uten ord
- Osgood, T. (2019) Supporting Positive Behaviour in Intellectual Disabilities and Autism
- Johnny Finstad – Avtalestyring – en beskrivelse - avtalestyring - en beskrivelse (atferd.no)
- Lillevik, O. G. og Øien, L. (2012) Miljøterapeutisk prakisk i forebygging av vold
- Owren, T. (2010). Studio III: Håndtering av utfordrende atferd gjennom lavaffektiv tilnærming.
- Ashman, B., Ockenen, J., Beadle-Brown, J. & Mansell, J. (2010). Person-centred active support. A handbook
- Holden, B. (2013). Miljøbehandling. En atferdsanalytisk tilnærming
- Gundersen, K. & Moynhan, L. (2006). Nettverk og sosial kompetanse
- Mansell, J. & Beadle-Brown, J. (2012). Active support. Enabling and Empowering People with Intellectual Disabilities.